Yhteispelistä tietoa oppilaiden vanhemmille

Mikä Yhteispeli on?

• Tutkimukseen perustuvia johdonmukaisia, konkreettisia ja käytännönläheisiä työtapoja luokanopettajille ja rehtoreille koulun tavoitteellisen kehittämisen tueksi ala- ja yhtenäiskoulujen arkeen.
  • Tavoitteena on lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen, kouluyhteisön hyvinvoinnin vahvistaminen sekä koulutyötä kuormittavien ongelmien ennaltaehkäisy.
  • Yhteispeliä ovat olleet kehittämässä opettajat, rehtorit, oppilaat ja vanhemmat noin yhdeksän vuoden ajan.
  • Yhteispelin kehittämis- ja tutkimustoiminnan on rahoittanut OKM (Opetus- ja kulttuuriministeriö). THL (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos) ja Ylöjärven kaupunki toimivat yhteistyökumppaneina. Tällä hetkellä Yhteispelikoulutuksia järjestää Niilo Mäki Instituutti OPH:n (Opetushallitus) rahoituksella.
  • Vuoden kestävään koulutusprosessiin osallistuu koulun rehtori / apulaisrehtori, muutama asiasta kiinnostunut opettaja sekä koulun opetushenkilöstö.

Millaisia tunne- ja vuorovaikutustaitoja Yhteispelillä vahvistetaan?

• Vuorovaikutustaidot
    • kuuntelu, kertominen, vuorottelu, neuvottelu, avun pyytäminen
  • Vastuun ja ongelmanratkaisun taidot
    • toisen kunnioittaminen, yhteisten sääntöjen noudattaminen, ongelman tunnistaminen ja ratkaisu, taito asettaa realistisia tavoitteita
  • Tunnetaidot
    • omien ja muiden tunteiden tunnistaminen, nimeäminen ja säätely
      (Lindblom, Kampman, Ojala, Solantaus 2015)

Mitä vaikutuksia taitojen tukemisella haetaan koulun arjessa?

• luokkailmapiirin paraneminen
  • akateemisen oppimisen paraneminen
  • taitavampi ristiriitojen ratkaiseminen
  • enemmän kaverisuhteita