Mitä Yhteispeli on?
Yhteispeli tarjoaa ala- ja yhtenäiskoulujen opetushenkilökunnalle käytännönläheisiä toimintatapoja lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamiseen. Yhteispelin tavoitteena on vahvistaa koko kouluyhteisön hyvinvointia ja lasten mielenterveyttä.
Yhteispelissä on muokattu suomalaisilla kouluilla olemassa olevia käytäntöjä enemmän lasten tunne- ja vuorovaikutustaitoja tukeviksi, samalla kunnioittaen koulujen omaa työtä ja opetussuunnitelmaa. Käytännössä Yhteispeli tarkoittaa kouluilla sitä, että luokkatyöskentely ja työyhteisön toiminta saavat uusia muotoja mm. uusien harjoitusten ja työskentelytapojen pohjalta sekä yhdessä tekemisen ja oppimisen kautta. Yhteispeli on kehitetty kehityspsykologiseen, kasvatustieteelliseen ja lastenpsykiatriseen tietoon perustuen sekä yhteistyössä suomalaisten koulujen, lasten ja vanhempien kanssa.
Yhteispelissä koulutetaan koulujen opetushenkilökunnalle seuraavanlaisia toimintatapoja: Luokan toimintatavat – opettajien työ luokassa oppilaiden kanssa
-> luokkapiiri, teen itse, teemme yhdessä.
Työyhteisön toimintatavat – opetushenkilökunnan keskinäinen työskentely
-> työyhteisökokous, huoltamo, pikkukurssit.
Kodin ja koulun yhteistyön toimintatavat – toiminta vanhempien kanssa
-> tutustumistapaaminen, tiedottamisen toimintatavat, vanhempainilta
Koulun kehittäminen – rehtoreille tukea muutoksen johtamiseen
-> YT-ajan suunnittelu, koulun kehittäminen.
Sitoutuminen
Koulun ilmoittautuessa mukaan Yhteispeliin, opetushenkilöstö sitoutuu vuoden mittaiseen oppimisprosessiin, jonka aikana opetushenkilökuntaa koulutetaan alueellisissa koulutuksissa sekä kouluvierailupäivissä kullakin koululla. Koko koulun lähestymistavan mukaisesti toivotaan kouluilta seuraavaa ennen koulutuksien alkamista:
- koulun opetushenkilökunta käy keskustelun Yhteispeliin mukaan lähtemisestä ja tekee tästä päätöksen
- rehtori/apulaisrehtori lähtee mukaan alueellisiin koulutuksiin (2kpl, a´ 6h), joissa rehtori saa etukäteen tietoa opettajille ja työyhteisölle koulutettavista sisällöistä. Rehtori järjestää koulun YS –ajalle kolme 1,5 h mittaista koulutusaikaa 2019 aikana
- 2-4 opettajaa koulusta lupautuu mukaan alueellisiin koulutuksiin (3 kpl, a´ 6h), jotka järjestetään vuoden 2018-2019 aikana.
Yhteispeli opettaja: Hyvä kun on saaneet opettajat perehtyä aiheeseen omissa koulutuksissa ja sitä kautta saadulla varmuudella jakaneet ideoita koulun tasolla. Oppilaat hyötyneet!
Oppilaat: Yksinkertainen on kaunista! Vuorovaikutustaidot ovat vahvistuneet!
Voin suositella.”
YHTEISPELI KÄSIKIRJA
Täältä löydät Yhteispelin käsikirja sähköisenä
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129900/URN_ISBN_978-952-302-586-8.pdf?sequence=1
Yhteispeli koulussa – opas hyvinvoinnin ja vuorovaikutuksen vahvistamiseen
Kysymys:
– Onko alueellisista koulutuspaikoista tietoa jo tässä vaiheessa?
Jos on, niin mikä paikkakunta on vaasalaisten koulutuspaikka
Alueellisten koulutusten paikkakunnat määräytyvät sen mukaan, miltä alueelta hankkeeseen lähtee mukaan kouluja. Pyrimme sijoittamaan alueelliset koulutuspäivät sellaisille paikkakunnille, että sijainti palvelisi mahdollisimman hyvin hankkessa mukana olevia kouluja.
Järjestetäänkö koulutusta myös ruotsiksi?
Yhteispeli -koulutuskokonaisuus on suomenkielinen.
Ollaanko ensi vuoden sykysylle järjestämässä tätä vastaavaa koulutusta?
Jos saamme vuoden 2018 haussa Opetushallitukselta lisärahoitusta, voimme mahdollisesti aloittaa uuden koulutushankkeen syksyllä 2018. Mutta varmuudella emme siis osaa vielä tässä vaiheessa sanoa.